برایم کتاب بخوان...
بسته اینترنت ارزان

مدیر سبز

آموزش بازاریابی نوین
يكشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۴، ۰۲:۲۸ ب.ظ

راهنمای کلیدی بازاریابی و تبلیغات

راهنمای بازاریابی و تبلیغاتایجاد ایده‌های خلاقانه تبلیغاتی

با توجه به سبک زندگی و نحوه آمارگیری، امروزه افراد روزانه در معرض بین ۲۰۰ تا ۶۰۰۰ پیام تبلیغاتی هستند. بیشتر آن‌ها نادیده گرفته می‌شوند، تعدادی مورد تنفر واقع می‌شوند و فقط میزان بسیار کمی مورد توجه قرار می‌گیرند. اگر پیامی هم بتواند مورد توجه ما قرار بگیرد باید با ۵۰ هزار فکری که هر روز در سرمان می‌چرخد رقابت کند.

بخشی از مغز ما به طور دائم و ناخودآگاه در حال جست‌وجوی چیزی جدید و متفاوت یا هر چیز مفید و مهمی از محیط پیرامون است. وقتی این بخش از مغز متوجه چیز جدید و مفیدی شد آن را به بخش دیگر می‌فرستد و در کمتر از نیم ثانیه آگاهانه به آن توجه می‌کنیم.

دیده شدن در شلوغی

تبلیغات شما باید به گونه‌ای باشد که در همهمه این همه آگهی فورا دیده شود. باید جدید و متفاوت باشد. هدف ایده تبلیغی همین است. اگر حرف مهمی برای گفتن دارید اما نتوانید به گونه‌ای که شاخص شود آن را بیان کنید، تمام هزینه‌های تبلیغاتی خود را هدر داده‌اید.

ایده تبلیغی چیست و چرا به آن نیاز است؟

یک ایده، روش جدیدی برای دیدن یک موضوع قدیمی است. بیشتر نقطه ‌نظراتی که به وسیله آگهی بیان می‌شوند مسایلی قدیمی هستند که بشر قرن‌ها به آن‌ها نیاز داشته است: کیفیت، راحتی، خوش ساختی، طعم عالی، ارزان، زیبایی، دستیابی بی‌دردسر، امنیت و غیره

مشکل شما به عنوان آگهی‌دهنده این است که برای ارتباط، راهی را که هنوز کسی ندیده باشد پیدا کنید.

رسیدن به ایده جدید بسیار مشکل است، چرا که باید یک قدم جلو بروید و ایده‌ای بسازید که بدون توجه به محصول یا موضوع، در تکرار، همواره تازه بماند.

شرکت‌ها عمدتا با نگاه به تبلیغات رقبا سعی می‌کنند نسخه خودشان را مشابه آن‌ها بسازند. این رفتار از نظر مالی اصلا محتاطانه نیست. تنها آگهی‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرند که متفاوت باشند. برای یک مدیر برند باهوش، شباهت موجود در آگهی‌ها بهترین فرصت طلایی برای دیده شدن در این همهمه و رسیدن به بیشترین بازگشت سرمایه‌گذاری در تبلیغات است.

به عنوان مدیر برند، وظیفه کاری شما این است که اصرار داشته باشید تبلیغات شرکت برجسته یا متفاوت باشد. در غیر اینصورت در حال اتلاف پول‌های شرکت هستید.

چگونه ایده‌ای را کشف کنید

رسیدن به ایده‌های بزرگ کار ساده‌ای نیست. ایده‌ها اغلب در شروع خام و حتی به صورت جملاتی محاوره‌ای یا ابلهانه هستند و برای اینکه به بلوغ برسند به توجه و مراقبت نیاز دارند.

همچنین مواردی وجود دارد که در تمام جزییات بسیار عالی هستند اما به هیچ‌وجه دارای ایده‌هایی قابل گسترش دادن نیستند.

قابلیت گسترش، قابلیت یک ایده است که همیشه بتواند بر اساس قالب اصلی پیچ و تاب بخورد و تغییر پیدا کند. ایده می‌تواند در رسانه، بازار و موضوعات مختلف در آینده گسترش یابد. ایده‌ای که قابلیت گسترش آن بیشتر باشد، ایده بزرگتری است. با بررسی هزاران آگهی در رسانه‌های مختلف در یک دهه، معیارهایی برای کشف ایده‌های بالقوه بزرگ برای کمک به آگهی‌دهنده‌ها ایجاد شده است.

چگونه ایده‌های خلاق ایجاد کنیم

برای ایجاد ایده‌های واقعی، ۵ مرحله وجود دارد که به کمک می‌آید:

۱.جداسازی

بهترین ایده‌ها زمانی می‌آیند که کمتر انتظارش را دارید. خود را از چیزهایی که خلاقیت را نابود می‌کند جدا کنید. با افرادی کار نکنید که نگرش و شیوه فکریشان با خلاقیت مغایرت دارد. همه ما یک حس انتقادی درونی داریم؛ آن‌ها را کنار بگذارید؛ اجازه ندهید جلوی شادی و الهام‌بخشی شما را بگیرد.

یکی از مزیت‌های جداسازی این است که شما را در معرض الهام‌های درونی جدید قرار می‌دهد. بدخلق نباشید و به دنبال انگیزه‌های جدید باشید. یک راه موثر برای ایجاد این مهارت این است که هر روز یک کار جدید انجام دهید، حتی اگر رانندگی می‌کنید از یک مسیر جدید بروید. خودتان را از روزمرگی جدا کنید.

۲. آماده‌سازی

ذهن خود را برای خلق کردن آماده کنید. همه ما یک منطقه خلاق داریم و شیوه‌های منحصر به خودمان را برای وارد شدن به آن منطقه داریم. تکنیک‌های زیر برای آماده‌سازی ذهن اثربخش می‌باشد:

دور خود را از آدم‌های خلاق و الهام بخش پر کنید، به ویژه یک شریک متفکر.
برای الهام بخشی بهترین‌ها را مطالعه کنید.
بخندید؛ نگران نتیجه نباشید؛ بازی کنید.
با پرسیدن سوالات احمقانه مشکل را دوباره تعریف کنید.
در جریان کار هنری، طبیعت یا کنار بچه‌ها قرار بگیرید.
جرات کنید احمق به نظر برسید. غرور و خودبینی را کنار بگذارید تا هر چیز جدید برجسته شود.

۳.معطوف کردن( گرم کردن)

ذهن ناخودآگاه شما مخزن پرتواتی است. هنگام ایجاد ایده‌های جدید، ذهن ناخودآگاه شما سریع‌تر از ذهن خودآگاه عمل می‌کند. اما ابتدا باید به آن خوراک داده و سپس اجازه دهید تا کار کند. به این کار گرم کردن ذهن ناخودآگاه به منظور ایده‌پردازی گفته می‌شود. در نهایت، با زمان،‌توجه و تغذیه، ذهن ناخودآگاه شما ایده یا ایده‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

برای اینکه ذهن ناخودآگاه شما کار کند ابتدا با مشخص کردن مشکلی که می‌خواهید حل کنید، باید آن را با حداکثر تمرکز تعریف کنید. استراتژی پیام روش خوبی برای انجام آن است. سپس ذهن خود را از ایده‌های واضح خالی کنید تا مسیر ایده‌های جدید باز شود. در دو حالت با تمام وجود فکر کنید: ابتدا ایجاد یک ایده خام و دیگری پس از معطوف کردن ذهن.

قبل از فکر کردن ذهن خود را تا جایی که ممکن است تحریک کنید. به آگهی‌های قدیمی یا آگهی‌های موفق رقبا نگاه کنید یا به کتاب‌های راهنما نگاهی بیاندازید. هنگام کار بر روی حل مشکل به خودتان مرخصی بدهید. راه حل هنگامی به ذهن می‌آید که کمتر انتظارش را دارید.

۴. تولید

زمانی را برای ایجاد تولید ایده کنار بگذارید. اگر کار پیچیده و شامل چندین رسانه است، روی یک رسانه تعمیق کنید؛ وقتی ایده خام را پیدا کردید، می‌توانید برای دیگر رسانه‌ها ایده‌های دیگری ایجاد کنید. اما ابتدا هر ایده‌ای که به ذهن‌تان می‌آید را بنویسید تا بتوان در حد ممکن ایده‌های خام انتخاب کرد.

روش‌هایی برای تولید ایده خام:

ایده را سریع روی کاغذ بنویسید. روی کمیت تلاش کنید تا کیفیت. کاغذهای نوشته شده را روی دیوار بچسبانید.

با یک همکار فکر کنید. بگویید”بله و…” به طور خودکار ایده‌های یکدیگر را کامل کنید.
خام کار کنید؛ لازم نیست کامل باشید؛ جزییات را ننویسید.
به جای کلمات به تصاویر بیندیشید. تصاویری که آزادانه تداعی می‌شوند تا تفکر منطقی کلمات.
نگرش خود را عوض کنید. مشکل را از چشم‌های یک کودک، مشتری، یک مولکول، یک مریخی ببینید.
یک استعاره غیر معمول پیاده کنید.
بر خلاف دیگران حرکت کنید.
به انگیزه‌های مختلف فکر کنید.
به دنبال شادی و ترس‌هایتان باشید.
تا حد مضحکی اغراق کنید.
مثل یک کمدین فکر کنید.
از ایده‌سازی برای ایجاد نگرش‌های مختلف نسبت به یک مشکل استفاده کنید.

۵. ارزیابی

نکته مهم این است که هنگام ایده‌پردازی، ارزیابی نکنید. این کار از نظر ذهنی مانند این است که گاز و ترمز را با هم فشار دهید؛ به جایش این دو را جداگانه انجام دهید؛ تولید ایده سپس ارزیابی آن‌ها.

بسیار مهم است که گام‌ها را به ترتیب برداشته و هر زمان روی یک مرحله کار شود.

 

چگونه ایده‌ها را ارزیابی کنید؟

۴ نوع استعداد در تبلیغات وجود دارد:

۱.استعداد خلق یک ایده بزرگ
۲. استعداد شناسایی یک ایده بزرگ
۳. استعداد توسعه یک ایده بزرگ
۴. استعداد اجرای یک ایده بزرگ

به ندرت یک فرد همه این نبوغ را دارد. به همین علت است که طراحان و بازبین‌ها باید افراد مختلفی باشند. بازبین‌ها هرگز نباید خلق کنند و طراحان نباید سعی در بازبینی کنند.

بازبینی طرح در حیطه استعدادی است که بتواند یک ایده خوب را تشخیص دهد و آن را ارتقا دهد. هدف از بازبینی کنار گذاشتن همه ایده های نامناسب نیست؛ بلکه هدف پیاده کردن یک ایده طلایی و صیقل دادن آن است.

دقیقا مانند پزشکان که از روش‌های مختلف برای تشخیص بیماری استفاده می‌کنند، شما هم می‌توانید با جدا کردن چهار بعد اصلی هر آگهی تشخیص دهید که کدام مناطق نیازمند بهبود هستند:

۱.براساس استراتژی است؟
۲. آیا دارای ایده تبلیغاتی قوی است؟
۳.آیا آگهی خوب ساخته شده است؟
۴. آیا تولید آگهی در دنیای واقعی قابل انجام است؟

با نگاه کردن به استراتژی، ایده، اجرا و تولید می‌توان هر ایده‌ای را بررسی نمود.

 

مشخصات کتاب

کتاب: راهنمای کلیدی بازاریابی و تبلیغات
شابک: ۴-۰۱-۷۰۶۸-۶۰۰-۹۷۸
نویسنده: بری کالن
مترجم: حامد تقی‌زاده
انتشارات: جاودان خرد
تعداد صفحات: ۲۸۰ صفحه
قیمت: ۱۲ هزار و پانصد تومان+ هزینه پست: ۱۵ هزار تومان

نظرات (۱)

عالی بود ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شکستن مرزهای فروش
کتاب افزایش عملکرد درمحل کار
شکستن مرزهای موفقیت
کتاب تبدیل رویا به ثروت
مدیر سبز

مقالات و محصولات آموزش بازاریابی نوین

پیشنهاد ویژه
نرم افزار کنترل و مدیریت خانواده و فرزندان در اینترنت
ابزار وبلاگ
کد و ابزار وبلاگ
افزایش فالوور واقعی اینستاگرام
آموزش ورود به بازار بورس
آخرین نظرات
  • ۳۰ آذر ۹۷، ۱۱:۲۵ - حسین
    سپاس
  • ۲۷ آبان ۹۷، ۲۱:۲۹ - سیّد محمّد جعاوله
    جالب بود.