این روزها چطور باید بفروشیم؟!
داشتم این مقاله رو در سایت بلاگ اد میخوندم. این بخشش خیلی جالب بود، مخصوصا تعریف "دیرپذیرندگان" اش که گفتم در اینجا باز نشر کنم. میتونید مقاله کامل رو از اینجا بخونید.
جف مور در کتاب خود به نام “عبور از شکاف” توضیح میدهد که چگونه محصولات و ایدههای نو از میان جمعیت میگذرند. او مردم را به ۵ دسته تقسیم میکند.
منحنی قانون انتشار نوآوری
نوجویان (innovators): آنها محصول را نمیخرند. آنها نوآوری را دوست دارند و نوآوری را میخرند. نوجویان همان کسانی هستند در اولین روز فروش مدل نهایی آیفون، جلوی فروشگاه چادر میزنند و ساعتها برای خرید آن در صف منتظر میمانند. در حالی که اگر هفتهی بعد به فروشگاه بروند خرید یک آیفون چند دقیقه بیشتر وقتشان را نخواهد گرفت.
پذیرنگان آغازین (early adopters): آنها هم نوآوری را دوست دارند، ولی آن را برای حل مشکلاتشان میخواهند. منتظر نوجویان میمانند تا مطمئن شوند این محصول همان چیزی هست که میخواهند.
اکثریت اولیه(early majority) : سر این گروه آنقدر شلوغ است که به شما اهمیتی نمیدهند. زمانی که به یک مشکل برخوردند، اگر شما میتوانستید مشکل آنها را حل کنید و از طرفی پذیرندگان آغازین شما را تایید میکردند، آن موقع شاید از شما بخرند.
اکثریت ثانویه (late majority): نوآوری آنها را شگفت زده نمیکند. محصول شما باید تثبیت شود. آنها استانداردهای جا افتاده را میخرند.
دیرپذیرندگان(laggards) : بقول سایمون سینک تنها دلیلی که آنها از تلفن دکمهای استفاده میکنند این است که نمیتوانند از تلفن با شماره گیر چرخشی استفاده بکنند. آنها زمانی نوآوری را قبول میکنند که دیگر بدون آن نمیتوان زیست.