مناسبتهای اردیبهشت ماه برای بازاریابی شما
اردیبهشت ماه که دومین ماه سال هجری خورشیدی به حساب میآید، همیشه اولین فرصتی است که میتوانیم به صورت جدی روی بازاریابی و برنامههای داخلی شرکت خود تمرکز کنیم؛ زیرا در نیمه اول فروردین درگیر تعطیلات هستیم و تا اوضاع به روال گذشته خود بازگردد نیز فروردین تمام خواهد شد. در ادامه این مطلب، ۱۰ رویداد مهم اردیبهشت را عنوان کردیم که همگی آنها یا بینالمللی هستند و یا اینکه در کشور خود ما نیز به عنوان روز ملی عنوان شدهاند.
۱) روز بزرگداشت سعدی – ۱ اردیبهشت
امروزه شاهد کمتر ایرانیانی هستیم که با نام پرآوازه سعدی، شاعر مشهور قرن ششم آشنایی نداشته و اشعار بوستان و گلستان سعدی را تا حدی مطالعه نکرده باشند. او از شاعران ایرانیای بود که در ادبیات دنیای غرب نیز مورد توجه علاقمندان به ادبیات قرار گرفت و کتبش به چندین زبان اروپایی ترجمه شدهاند.
از آنجایی که روز ۱ اردیبهشت نیز روز بزرگداشت سعدی است، انتشاراتها، کتابفروشیها و همچنین کافهها، میتوانند برنامههای بازاریابی متفاوتی در راستای این رویداد مهم ایرانی اجرا کنند. برای نمونه انتشاراتها و همچنین کتابفروشیها، کتابهای سعدی را با قیمت پایینتری به فروش برسانند و همچنین رویدادی جمعی تدارک ببینند و در آن رویداد سرودههای مشهور سعدی خوانده شود و علاقمندان بتوانند در آن رویداد حضور پیدا کنند.
کافهها میتوانند روی میزهای خود کتب سعدی را قرار دهند و در شبکههای اجتماعی، مخاطبان خود را تشویق کنند تا چند ساعت در روز را مهمان آنها باشند و به خواندن کتب سعدی بپردازند.
۲) روز جهانی زمین پاک – ۲ اردیبهشت
این رویداد از فرصتهایی است که هر کسبوکاری میتواند از آن بهره ببرد و به شکل یک کمپین مسئولیتهای اجتماعی نیز این روز را گرامی دارد. این کمپین میتواند در راستای اطلاعرسانی در مورد محافظت از زمین و یا جمعآوری هزینه برای کمک به یک سازمان مدافع حقوق محیط زیست باشد.
۳) روز جهانی لوازم التحریر – ۶ اردیبهشت
همان طور که انتظار میرود، این روز برای فروشگاههای نوشتافزار و لوازم التحریر بسیار پرسود خواهد بود. این کسبوکارها میتوانند روی محصولات خود تخفیف دهند یا حتی به جای تخفیف، به مناسبت همین روز به مشتریان خود کوپون هدیه اهدا کنند.
برندهایی چون لامی که فروشگاه رسمی خود را دارند نیز میتوانند روی خرید دوم مشتریان خود نیز تخفیفی ۳۰ الی ۵۰ درصدی اعمال کنند که این رویکرد هم، مستقیما روی فروش آنها تاثیر مثبت میگذارد.
۴) روز جهانی جانباز – ۱۱ اردیبهشت
جانبازان افرادی هستند که باید بیش از افراد عادی به آنها اهمیت دهیم و مشخصا اگر آنها نبودند، ممکن بود که آرامش امروز خود را نداشتیم. روز جهانی جانباز، فرصت خوبی است تا کسبوکارهایی که خدماتی به این افراد ارائه میدهند نیز تخفیفی برای آنها لحاظ کنند و همچنین شرکتهایی که به فروش تجهیزات پزشکی میپردازند هم تخفیفی برای جانبازان در مدتی محدود لحاظ کنند.
۵) روز جهانی کلمه عبور – ۱۴ اردیبهشت
در این روز که برای کسبوکارهای آنلاین بسیار مرتبط به حساب میآید، کسبوکارهایی که به مخاطبان خود حساب کاربری میدهند نیز میتوانند آنها را تشویق کنند تا رمز عبور خود را به مناسبت این روز تغییر دهند و آنها را بیشتر از اهمیت داشتن رمزی امن با خبر سازند. چنین رفتارهایی به عنوان یک کسبوکار، سبب میشود که مخاطبان راحتتر به شما و کسبوکارتان اطمینان کنند و روی اشخاص تاثیر خیلی مثبتی میگذارد.
۶) روز جهانی جنگ ستارگان – ۱۴ اردیبهشت
اگر کمی اهل تماشای فیلم باشد، حتما نام سری فیلمهای جنگ ستارگان را شنیدهاید. از داستان فوقالعاده گرفته تا جلوههای بصری بینظیر همه قسمتهای سری جنگ ستارگان، باعث شده که میلیونها نفر نیز طرفدار این نام تجاری شوند.
روز جهانی جنگ ستارگان که هر ساله در تاریخ ۱۴ اردیبهشت است، فرصتی خوبی برای سینماها به حساب میآید تا فیلمهای جنگ ستارگان را روی پردههای نقرهای بیاورند و روی فروش گیشههای خود تاثیر بگذارند. اعمال تخفیف برای این بلیطها هم خالی از لطف نیست و میتواند خیلی افراد بیشتری را جذب این رویداد کند.
۷) روز جهانی لوپوس – ۱۹ اردیبهشت
لوپوس یک بیماری خود ایمنی نسبتا پرخطر است که درمان قطعی ندارد و به همین دلیل اطلاعرسانی در مورد این بیماری و علائم آن توسط مراکز درمانی و بیمارستانها نیز خالی از لطف نیست. حتی کسبوکارهای مرتبط به پزشکی و سلامتی، میتوانند کمپینهای مسئولیتهای اجتماعی طراحی و اجرا کنند تا هزینهای برای کمک به این بیماران جمعآوری شود.
۸) روز جهانی حُمُص – ۲۳ اردیبهشت
حُمُص (هوموس) یک خوراک مدیترانهای-عربی است که معمولا در بشقابهای مزه سرو میشود و بیشتر جنبه پبشغذا دارد تا یک غذی اصلی. در روز جهانی حمص، رستورانهایی که ارائهدهنده این پیشغذا هستند نیز میتوانند روی بشقابهای حمص خود تخفیف دهند یا حتی به صورت رایگان، مقداری از آن را سرو کنند. این رویکرد به صورت مستقیم روی بازاریابی کسبوکار شما هم تاثیر مثبت میگذارد و لازم است که از پیش، در مورد این برنامه مهم اطلاعرسانی کنید تا توجه عموم به این فعالیت بازاریابی شما جلب گردد.
۹) روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی – ۲۷ اردیبهشت
این رویداد برای آژانسهای روابط عمومی بسیار کارآمد است؛ زیرا در این روز میتوانند روی سرویسهای خود تخفیف دهند و به کمک این برنامه نیز روی فروش خود تاثیر مثبت بگذراند.
از آنجایی که نشریات هم سهم بسیاری در صنعت روابط عمومی دارند نیز میتوانند شماره منطبق با این روز را با تخفیفی ویژه منتشر کنند یا حتی به جای تخفیف، یک ویژهنامه فراهم آورند تا گزارشهای ویژهای در زمینه روابط عمومی در آن آورده شده باشد.
۱۰) روز جهانی موزه و میراث فرهنگی – ۲۸ اردیبهشت
موزهها همیشه نقش مهمی را در فرهنگ و هنر ما ایفا کردهاند و آثار بسیار ارزشمندی هستند که ارزش آنها بیش از آن است که قابلیت ارزشگذاری برایشان امکانپذیر باشد. در این روز جهانی، جا دارد تا موزهها روی ورودیهای خود تخفیف دهند یا حتی به صورت رایگان افراد را به بازدید دعوت کنند. زیرا نسلهای جدید ما باید در جریان باشند که چه گنجینههای باارزشی در کشور ما قرار دارد و چقدر این موارد از لحاظ فرهنگی برای کشور ما مهم تلقی میشود.
در ادامه این مطلب میتوانید جدول رویدادهای اردیبهشت ماه را مشاهده کنید: