دستورالعمل تولید محتوای ویدئویی
مت آنگر: اگر فکر شروع به تولید محتوای ویدئویی باعث نگرانی شما میشود، بدانید تنها نیستید. در هر دقیقه از روز، کاربران یوتیوب به تنهایی ۷۲ ساعت محتوای جدید تولید میکنند که این میزان محتوا شامل ویدئوهای آپلود شده در فیسبوک، ویمیو، دیلیموشن یا ویستیا نمیشود.
در این قیلوقال؛ افزایش جذابیت، منحصربهفرد کردن و پیدا کردن راههایی برای افزودن ارزش ویدئوها کار بسیار دشواری است که درست انجام دادنش لذت موفقیت را شیرینتر خواهد کرد.
خوشبختانه طرحهای بسیار زیادی برای تولید محتوای ویدئویی ارزشمند و پر معنی وجود دارد. من به بعضی از این طرح نگاه دقیقتری داشتم و نکات مهم آنها را در این دستورالعمل «کوتاه و لذتبخش» گنجاندهام تا بتوانید ارزش ویدئوهای خودتان را بالا ببرید. من تازهترین مطالعات، بهترین نکات تخصصی و چند نمونه عالی از محتواهای ویدئویی موفق را در این مقاله جای دادهام.
آمار و ارقامی در مورد محتوای با ارزش ویدئویی
ممکن است در نگاه اول اضافه کردن محتوای ویدئویی به پروسه بازاریابی کار دشواری برای شما به نظر بیاید. پس چرا باید چنین کار طاقتفرسایی را به عهده بگیرید؟ به خاطر اینکه:
۱.در مقایسه با روشهای دیگر، محتوای ویدئویی تا سه برابر ترافیک بیشتر ماهانه برای وبسایت شما تولید میکند.
۲. بازدیدکنندهها ۸۸ درصد زمان بیشتری در سایتی که محتوای ویدئویی داشته باشد، سپری میکنند.
۳. ترافیک عادی از راه موتورهای جستوجو با وجود ویدئو تا ۱۵۷ درصد افزایش پیدا میکند.
۴. مصرفکنندگانی که محصول یا خدماتی را در یک ویدئوی اینترنتی دیده باشند، ۴۶ درصد احتمال بیشتری نسبت به پیگیری اطلاعات درباره آن دارند.
۵. بعد از تماشای ویدئوی محصول تبلیغاتی، احتمال خرید مصرفکنندگان ۸۵ درصد بیشتر میشود.
۶. مصرفکنندگان با دیدن ویدئو ۵۷ درصد اطمینان بیشتری نسبت به خرید اینترنتی خودشان خواهند داشت.
ویدئوی اینترنتی، فرصت بسیار بزرگی برای افزایش ارزش نام تجاری شما فراهم میکند؛ حال هدف نهایی شما هر چه میخواهد باشد: از بر سر زبان انداختن نام تجاری شما گرفته تا بهبود اعتماد نسبت به نماد تجاریتان، یا فقط نشان دادن اهمیت مصرفکنندگان برای شما.
با ظهور و ورود پلتفورمهای اجتماعی انتشار ویدئو مثل پریسکوپ در جهانی که بیشتر بازاریابها راهی ضبط ویدئوهای کیفیت بالا و دسترسی به برنامههای ویرایشی آسان را دارند، روشن است که شما میتوانید با توجه به بودجه و توانایی خود، محتوای ویدئویی ارزشمند تولید کنید.
فرآیند ۵ مرحلهای برای تولید محتوای ویدئویی
بعد از مطالعه تعداد از بهترین دستورالعملهای تولید ویدئوهای جذاب، چند مرحله مختصر را گردآوری کردم که متخصصان توصیه کردهاند در هنگام تولید محتوای ویدئویی به آنها توجه کنید.
۱.به مخاطب خود گوش بدهید و آنها را درک کنید.
۲. ویدئویتان باید همسو با اهداف کسبوکارتان باشد.
۳. محتوایی تولید کنید و سعی کنید آن را فراگیر سازید.
۴. تا حد توان آن را به اشتراک بگذارید.
۵. بسنجید، تحلیل کنید، درک کنید.
۱. به مخاطب خود گوش بدهید و آنها را درک کنید
اول از همه قبل از شروع به جستوجوی ایده یا انتخاب نرمافزار ویرایشی و دوربین مناسب، باید به این سوال پاسخ بدهید:
مخاطب شما علاقهمند به دیدن چه کاری است؟
سعی در پی بردن و درک نیازهای مخاطبان مورد نظر، ارزش هنگفتی را به ویدئوی شما اضافه خواهد کرد. قبل از اینکه برای ویدئوی خود موضوعی انتخاب کنید، کمی وقت صرف آشنایی بیشتر با قشر مخاطب خود کنید تا ببینید علاقه به دانستن چه چیزی درباره برند شما دارند و اینکه در صنعت، سخن از چیست. اوایل امسال، کیون در مقالهاش چندین ابزار واقعا مفید را معرفی کرد که میتوانند شما را در درک و آشنایی بیشتر با مخاطبان خود یاری کنند. با توجه به آن فهرست، ایدههای زیر به شما نشان میدهد که از کجا میتوانید گوش دادن به مخاطب را شروع کنید:
۱.گفتوگوها و پرسش و پاسخ در شبکههای اجتماعی.
۲.فرستادن پرسشنامه برای کاربران، مشترکان و فالوئرهایتان.
۳.سوالات متدوال فرستاده شده به صندوق پستی پشتیبانی شما.
۴. جستوجو میان هشتگهای توئیتر در مورد موضوعی که برای نام تجاری شما حائز اهمیت است.
۵. جستوجوی عناوین سوالات و کلمات کلیدی پرتکرار مرتبط با نام تجاریتان در سایت BuzzSumo
۲. ویدئویتان باید همسو با اهداف کسبوکارتان باشد
بعد از اینکه موضوعی را برای محتوای ویدئوی خود پیدا کردید که فکر میکنید مورد پسند مخاطبان شما خواهد بود، نکته بعدیای که باید در نظر بگیرید رابطه میان شما و نام تجاریتان است.
آیا ایدهی ویدئو شما مطابق با اهداف نام تجاری شما هست؟
کاترین هیپول از «red bee media» توصیه میکند که بعد از صرف زمان برای درک مخاطبان خود، دقت کنید که اهداف نام تجاری شما به چه شکل با نیازهای مخاطبان شما همسو میشود.
هدف یک برند تجاری چیست؟ مخاطب علاقهمند به چه چیزی است؟ و این دو اصل چگونه میتوانند بهطور همزمان اعمال شوند؟
اگر در همسو کردن اهداف نماد تجاری خود با نیازها و خواستههای مخاطبانتان دچار مشکل شدید، شاید بهتر باشد که ایده را بهطور موقت کنار بگذارید.
شاید انجامش کار سختی باشد، ولی به تمرکز روی پر ارزشترین ایدهها، هم برای نماد تجاری و هم برای مخاطبان شما، کمک میکند.
۳. محتوایی تولید کنید و سعی کنید آن را فراگیر سازید
بعد از اینکه به نیاز مخاطبان و چگونگی تطبیق آن با اهداف نماد تجاری خود مسلط شدید، میتوانید شروع به تولید محتوای ویدئویی خود کنید. وبلاگ Buffer چند راهکار ساده برای شروع پیشنهاد میکند:
دوست دارید که ویدئوی شما چه تاثیری روی طرز فکر، انگیزه و رفتار بیننده داشته باشد؟
از نظر احساسات و روانشناسی، نکات بسیار اثرگذاری پشت محتوای ویدئوها وجود دارد که میتوانید از آنها برای گیراتر کردن و افزایش ارزش اشتراکگذاری ویدئوهای خود بهره ببرید.
در پژوهشی ۱۸ واکنش روانی تعیین شده که شما باید در محتوای ویدئوییتان، برای القای آنها به مخاطب خود تلاش کنید.
۱.خوشحالی ۲. نشاط ۳. حیرت ۴. انگیزش ۵. سرزندگی ۶. تحقیر ۷. تنفر ۸. غم ۹. گرمی ۱۰. غرور ۱۱. دلتنگی ۱۲. غافلگیری ۱۳. آگاهی ۱۴. شوک ۱۵. سردرگمی ۱۶. برانگیختن ۱۷. ترس ۱۸. خشم
از میان این واکنشها احساسات مثبت موثرترین محرک برای به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی هستند. احساساتی مانند خوشحالی، نشاط و حیرت (به خصوص ۵ واکنش اول فهرست شده در بالا)، دو دلیل اصلی اشتراکگذاری محتوا از سوی یک فرد این است که او احساس کند:
خدمات برای دوستانش مفید باشند.
این کار آگاهی و نفوذ او را بر روی موضوع را به نمایش بگذارد.
پس هنگام تهیه ویدئو، به احساساتی که برمیانگیزد و دلایلی که مردم آن را به اشتراک میگذارند،نظر داشته باشید.
۴. تا حد توان آن را به اشتراک بگذارید
بعد از تهیه یک ویدئوی عالی و جذاب باید خود را آماده اشتراکگذاری و دریافت سیلی از بازدیدها باشید. برای اینکه موثرترین نتایج را دریافت کنید، باید ویدئو را همانطور به اشتراک بگذارید که هر نوع محتوای دیگر را بازپخش میکنید. دفعات ارسالهایتان در شبکههای اجتماعی را برای بازه زمانی طولانیمدتی تنظیم و هر چندوقت یکبار روی شبکههای اجتماعی مختلف تبلیغ کنید.
۵. موفقیت خود را بسنجید
یکی از خستهکنندهترین و گیجکنندهترین بخشهای تولید محتوای ویدئویی این است که بدانید موفقیت چیست و نرخ بازگشت سرمایه چگونه اندازهگیری میشود. بعد از اینکه ساعتها وقت صرف تولید موفقیتآمیز این محتوای شگفتانگیز کردید که هم با اهداف نماد تجاری شما همخوانی دارد و هم درخور مخاطبان شماست، چطور باید تاثیر آن را موردسنجش قرار دهید؟ شاید از قبل میدانید که باید مجموعهای از شاخصهای عملکرد کلیدی ایجاد کنید؛ اما آیا میدانید که کدام معیارها اهمیت دارند؟ کارلامارشار عنوان میکند که باید بر روی سه مورد کلیدی متمرکز شویم:
مخاطب: به تعداد دفعات یا به درصد بازدید گروه جمعیتی موردنظرتان از یک ویدئوی خاص توجه کنید.
اعتبار: میزان زمان کلی بازدید از ویدئو و میانگین زمانی را که هر کاربر برای هر ویدئو صرف کرده است به دست آورید به تعداد مشترکان جدیدتان توجه کنید. همچنین میتوانید تعداد کلیکهایی را که به سایت شما راه مییابد بسنجید.
اشتراکگذاری: تعداد اشتراکگذاریها یا درصد آنها نسبت به تعداد دفعات دیده شده.
وقتی صحبت از معیارها میشود، به نظر تاکید زیادی بر تعداد دفعات دیده شدن قرار میگیرد در واقع اکنون متخصصان تعداد دیده شدنها را معیاری جانبی در نظر میگیرند و اکثر آنها، میزان اشتراکگذاری و زمان صرف شده روی تماشای ویدئوها را از تعداد دفعات آن مهمتر میدانند.
نکته کلیدی: برخلاف باور عموم، باید روی دفعاتی که ویدئوی شما به اشتراک گذاشته شده تمرکز کنید نه تعداد دفعات دیده شدن آن. عمل اشتراکگذاری استانداردی طلایی در شبکههای اجتماعی است که بهخودیخود یک معیار محسوب میشود و فرصت بزرگی برای تاثیرگذاری روی معیارها و عملکرد نام تجاری عرضه میکند.
دریافت PDF این مطلب