برایم کتاب بخوان...
بسته اینترنت ارزان

مدیر سبز

آموزش بازاریابی نوین
 

پست وبلاگ جذاب

با توجه به میلیون‌ها صفحه‌ای که در اینترنت فعال هستند، احتمال زیادی وجود دارد که محتوای تولید شده توسط شما در میان این صفحات نادیده گرفته شود. این به معنای زیر سوال بردن توانایی‌های نوشتاری و یا میزان خلاقیت شما نیست، بلکه حقیقت است.

اکثریت وبلاگ‌نویسان درباره‌ی یک موضوع می‌نویسند و از یک سبک برای نوشتن موضوعات خود استفاده می‌کنند که این مسئله بدین معناست که همه چیز با یکدیگر در آمیخته می‌شود.

اگر می‌خواهید که نوشته‌ها و پست‌های شما مورد توجه قرار بگیرند، روش خود را تغییر دهید. از عناوین بهتر و تصاویر قانع‌کننده‌تر استفاده کنید و به ارتقای کیفیت نوشته‌های خود بپردازید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باید به انجام این کار بپردازید، به خواندن این مطلب ادامه دهید. نکات زیر به شما نشان می‌دهند که چگونه پست‌های وبلاگ خود را به شکلی توسعه دهید که توسط افراد خوانده شوند.

۱- برخلاف جهت دیگران حرکت کنید.
آیا می‌خواهید که دیگران متوجه شما شوند؟ پس باید کار متفاوتی را انجام دهید. مفهوم این جمله ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، اما بسیار شگفت‌انگیز است که بسیاری از وبلاگ‌نویسان چگونه با جریان کاری موجود پیش می‌روند و در نهایت از همه عقب می‌مانند. راه حل این است که برخلاف جهت سایر افراد حرکت کنید.

رمیت ستی، یکی از کارآفرینان موفق معتقد است “زمانی که همانند دیگران باشید، به یک محصول تبدیل می‌شوید.”

این جمله بدین معناست که شما در حال جنگیدن برای همان خوانندگان و مشتریان، مانند سایر افراد هستید.

همچنین او معتقد است، “چه شما در حال تلاش برای ملاقات با شخصی به صورت آنلاین یا  شروع یک تجارت آنلاین باشید، محکوم به فنا هستید. در اینجا همان مفهوم روش زیگزاگ مطرح می‌شود، یعنی هر جهتی که دیگران در حال حرکت به سمت آن هستند، شما در جهت مخالف آن حرکت کنید.”

تکنیکی که رمیت ستی در مورد آن صحبت می‌کند بسیار ساده است. شما ایده‌ای پیدا می‌کنید که همه در حال نوشتن و صحبت کردن در مورد آن هستند و سپس در مورد آن تجدیدنظر کنید و یا آن را نقض کنید. از یک رویکرد منحصربه‌فرد و بحث‌برانگیز استفاده کنید.

چه چیزی می‌تواند برای شما منحصربه‌فرد محسوب شود؟ از چه زاویه‌ای می‌توانید به بحث موردنظر نگاه کنید که دیگران نمی‌توانند؟ چگونه مطلب موردنظر شما می‌تواند نسبت به سایر مطالب دارای برتری باشد؟ شما به این شکل، شانس بیشتری برای پیش‌روی در جهت مخالف روند موجود، خواهید داشت.

۲- از عناوین برجسته استفاده کنید.
عنوان پست یک وبلاگ را مانند ویترین یک مغازه در نظر بگیرید. این ویترین نمی‌تواند اطلاعات کاربردی یا ارزش‌های ماندگار ارائه دهد اما می‌تواند شما را به هدف جذب افراد نزدیک‌تر کند.

از سویی دیگر، اگر ویترین یک مغازه نامرتب و ناخوشایند باشد، چند نفر به قصد خرید داخل مغازه می‌روند؟ مطمئن باشید تعداد زیادی داخل مغازه نمی‌روند. در مورد وبلاگ نیز همین داستان صدق می‌کند. اگر عنوان یک مطلب خسته‌کننده بوده و یا از محتوای مفیدی برخوردار نباشد، تعداد کمی از کاربران بر روی آن کلیک می‌کنند.

یکی از روش‌های نوشتن یک موضوع وبلاگ جذاب که واقعا خواننده‌ها را به سمت خود جذب می‌کند این است که به نوشتن عناوین برجسته بپردازید. اگر نیاز به الهام دارید، ببینید که وب‌سایت‌های معتبر و معروف چه مطالبی را مورد توجه قرار می‌دهند. استفاده از زبان بیان قوی، اعداد و اصطلاحات بحث‌برانگیز نیز می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشند.

۳- با استفاده از پاراگراف‌های آغازین مناسب، خوانندگان را به قلاب بیاندازید.
یک مقدمه‌ی عالی می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر پست در وبلاگ محسوب شود. بعد از آنکه شخصی بر روی یکی از پست‌های وبلاگ کلیک کند، شما تنها چندین ثانیه برای جلب توجه آن فرد زمان دارید. و از آن جایی که بیشتر پست‌های وبلاگ با سرعت از نظر افراد گذرانده می‌شوند، پاراگراف آغازین، تنها بخشی است که اغلب موارد یا همیشه به طور کامل خوانده می‌شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما بر روی این بخش مهم از مطلب خود تمرکز می‌کنید.

اولین پاراگراف باید دربردارنده‌ی مطالبی باشد که توجه خواننده را به خود جلب کند. این بخش می‌تواند شامل هر چیزی از سوالات و واقعیات گرفته تا ادعاهای بحث‌برانگیز، اتهامات و یا اظهارنظرهای قطعی باشد. هدف اصلی، برانگیختن توجه خواننده و تشویق آن‌ها به منظور خواندن کل مقاله است.

۴- از ویدئوها و تصاویر قانع‌کننده استفاده کنید.
ممکن است شنیدن این مسئله دشوار باشد، اما یک پست در وبلاگ نمی‌تواند به تنهایی و برای مدت زمان طولانی پابرجا باشد. مهم نیست که چه قدر نوشته‌ی شما بی‌عیب‌ونقص و جذاب باشد، اما این روند در بازار امروزی کفایت نمی‌کند. اگر می‌خواهید پست‌هایی در وبلاگ خود ایجاد کنید که توسط افراد خوانده شده و به اشتراک گذاشته شوند، باید از عناصر بصری گیرا که مکمل نوشته‌ی شما هستند، استفاده کنید.

۵- از داستانهای شخصی استفاده کنید.
همه‌ی افراد داستان‌های شخصی را دوست دارند. داستان‌های شخصی همیشه بیشتر از صحبت‌های معمولی و بیهوده به جلب توجه افراد منجر می‌شوند. سعی کنید به دنبال فرصت‌هایی باشید که به دنبال آن از داستان‌های شخصی در نوشته‌های خود استفاده کنید.

همچنین، بسیار اهمیت دارد که بتوانید به شکلی موثق به نوشتن مطالب معتبری بپردازید که به بازتاب ارزش‌های شخصی و تخصص شما بپردازد. اگر وانمود کنید شخص دیگری هستید، افراد می‌توانند از ظاهر مطلب به این مسئله پی ببرند. این روند می‌تواند برای مدتی شما را رو به جلو حرکت دهد اما این روال مدت زیادی دوام نخواهد آورد.

۶- ساختار و تعداد کلمات را به درستی مورد بررسی قرار دهید.
اگر به فکر ساختار و تعداد کلمات پست خود نباشید، به احتمال زیاد با اشتباهاتی که به تضعیف کردن پست شما منجر می‌شوند روبرو می‌شوید.

بیایید با ساختار پست آغاز کنیم. نوشتن پست وبلاگی که از پاراگراف‌های طولانی و کلمه‌های پیچیده برخوردار باشد توصیه نمی‌شود. استفاده از مواردی مانند نمایش کلمات به صورت پررنگ یا به حالت ایتالیک، استفاده از بولت (bullet point) یا اعداد می‌توانند به شما کمک کنند تا به ایجاد تغییر در ساختار یکنواخت نوشته‌های خود بپردازید.

دوم، در مورد تعداد کلمات فکر کنید. یک پست خلاصه شده‌ی ۲۵۰ کلمه‌ای به خواننده این نکته را می‌رساند که شما حرف زیادی برای گفتن ندارید، در حالی که یک پست ۵۰۰۰ کلمه‌ای احتمالا به گیج کردن و کلافه کردن بیشتر خوانندگان منجر می‌شود. در طول زمان، شما باید قادر باشید تا به شناسایی طول مطلبی بپردازید که خوانندگان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. بهترین حالت یک پست بین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه می‌باشد.

نوشتن پست‌های وبلاگ جذاب که مورد توجه قرار بگیرند، به آن دشواری که به نظر می‌رسد نیستند. محیط‌های وبلاگی بی‌اندازه شلوغ هستند، اما شما نمی‌توانید اجازه دهید که این شرایط شما را بترساند یا شما را از ادامه‌ی کار منصرف کند. به جای پیش رفتن در کنار جریان موجود و استفاده از سبک و استایل همسان با سایر افراد، سعی کنید خود را از این حال و هوا خارج کنید. با استفاده از این شش نکته می‌توانید به راحتی، کار خود را از امروز آغاز کنید.

منبع: پونیشا

نظرات (۱۰)

۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۰۱ سیّد محمد جعاوله
ممنون
مرسی مفید بود 
یکی از مشکلاتی که ایرانی ها دارن اینکه اصلا حال خوندن ندارن 
حالا هر چقدر هم پست جذاب باشه
آمار مطالعه ایرانی ها زیر 10 دقیقه هس 
درسته پست جذاب تاثیر خیلی خوبی داره ولی مشکل اصلی عدم مطالعه کافی است
پاسخ:
بله متاسفانه، به مشکلی هست که باید از بچگی حل بشه. خانواده های کتابخونی که بچه های کتابخون تربیت بکنن :)
درسته، البته با این وجود برای خود من چندین بار شده که عنوان جذاب موضوع مجبورم کرده که برای ادامه متن کنجکاو بشم.
راستی سایت پونیشا برای شماس؟
پاسخ:
نه :) ولی میدونم که برای پونیشا یه تیم خوب فعالیت میکنند.
۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۴۶ آذین& گیتی
سلام
مطلب مفید و خوبی بود
تشکر
پاسخ:
سلام
ممنون از نظر و توجه شما
خدایی من تو وبم خیلی از این نکته هارو رعایت کردم
عکس نوشته هایی که خودم درس میکنم.. قطعا جای دیگه ندیدن
پستم که بیشتر از دو خط نیست.
ولی بازم اونقدری که باید توجه نمیشه...
پاسخ:
درسته به نظرم کارهای شما بیشتر باید دیده بشن.
ولی این دیده نشدن دلایل مختلفی میتونه داشته باشه.
برای مثال من این چندتا نکته رو میتونم بگم. یکی اینکه شما باید در شبکه های اجتماعی هم فعال باشید و کارهاتون رو مستقیما در پیج و کانالهای مختلف قرار بدین، و هم اینکه امکان به اشتراک گذاری رو در پستهای وبلاگتون اضافه کنید و حتی از دوستاتون بخواید که اونها رو به اشتراک بذارن.
حتما روی عکسها یه آیدی از شبکه های اجتماعی قرار بدین، مثلا پیجی در اینستاگرام خیلی میتونه مناسب کار شما باشه.
برای بهینه سازی موتورهای جستجو هم به نظرم باید متن پست هم مقدار کافی باشه و کلمات کلیدی رو به درستی در عنوان و خود متن استفاده کنید. (در مشخصات عکسها هم حتما توضیح و عنوان یادتون نره). چون موتورهای جستجو با متن ها و عناوین و برچسب ها تشخیص میدن که یه مطلب در چه زمینه ایه و چقدر متن جدید و منحصر به فردیه.

امیدوارم کارتون بیشتر و و بیشتر مورد نوجه قرار بگیرن و پرانرژی تر به کارهاتون ادامه بدین و تجربه کسب کنین برای کارهای تخصصی تر و حرفه ای تر :)

با درود 
تضور می کنم که مشکل در خواندن نیست بلکه گسترش وسایل سمعی و بصری است که جای خالی برای کتاب ئ نئاتر و... و حتی کفت و کوی مستقیم انسان ها با یکدیگر را نمی دهند . تخیل را به شدت کاهش داده و کانالیزه می کنند.
پاسخ:
سلام
بله این هم یه مشکلی هست که نمیتونیم ازش فاصله بگیریم و باید با روشهای جدید ازش استفاده کرد.
عالی بود استفاده کردیم
سلام !

صداقت با خوانندگان مخصوصا در قسمت نظرات هم یکی از مهمترین نکات هست   :)

چطور میفرمایید ، وبسایت پونیشا متعلق به شما نیست در حالی که نویسنده همه مطالبش خودتون هستید ؟
پاسخ:
سلام.
منظور من سایت پونیشا بود: ponisha.ir

اما اگر منظور شما وبلاگ پونیشا(ponisha.blog.ir) هست، که بله اون وبلاگ رو من بروز میکنم. :)
سلام
هدف از نوشتن در دنیای مجازی برای هر شخصی متفاوت هست ولی وقتی قصد و نیت تبلیغات نباشد به نظرم  ضرورتی ندارد که خیلی هم دیده شویم. مهم نویسنده هست که از کار خود راضی باشد حالا دیگر چه فرقی می کند که اشخاص استقبال می کنند یا نه .مهم این است که هر روز بهتر از قبل بنویسی و برای خودت بنویسی ،خود بودن همان چیزی است که نویسنده به آن نیاز دارد.اقبال عمومی همیشه هم نشانگر خوب بودن نیست
پاسخ:
سلام
بله از دید شما موافقم. البته این مطلب هم همانطور که گفتید برای اهداف و افراد دیگری هست :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شکستن مرزهای فروش
کتاب افزایش عملکرد درمحل کار
شکستن مرزهای موفقیت
کتاب تبدیل رویا به ثروت
مدیر سبز

مقالات و محصولات آموزش بازاریابی نوین

پیشنهاد ویژه
نرم افزار کنترل و مدیریت خانواده و فرزندان در اینترنت
ابزار وبلاگ
کد و ابزار وبلاگ
افزایش فالوور واقعی اینستاگرام
آموزش ورود به بازار بورس
آخرین نظرات
  • ۳۰ آذر ۹۷، ۱۱:۲۵ - حسین
    سپاس
  • ۲۷ آبان ۹۷، ۲۱:۲۹ - سیّد محمّد جعاوله
    جالب بود.