برایم کتاب بخوان...
بسته اینترنت ارزان

مدیر سبز

آموزش بازاریابی نوین
دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰ ق.ظ

بازاریابی کتاب به روش اسلایس پیتزا

بازاریابی کتاب به روش اسلایس پیتزا

تا به حال ۸ کتاب تالیف کرده‌ام و بیش از ۲۰ کتاب را ترجمه کرده‌ام. برخی از این کتاب‌ها به چاپ‌ دهم رسیده است. تاکنون بیش از ۱۵۰۰۰۰ نسخه از کتاب‌هایم فروخته شده است. نکته جالب آن است که تقریبا هیچکدام از این کتاب‌ها در فروشگاه‌های کتاب فروخته نشده است! روش‌های بسیار بهتری برای بازاریابی و فروش کتاب وجود دارد. این مقاله بخشی از دوره «کارخانه تولید اطلاعات» است که تقدیم خوانندگان مجله موفقیت می‌شود. اگر ناشر یا نویسنده هستید و به نحوی با بازاریابی کتاب سر و کار دارید با نکات کاربردی این مقاله، فروش کتاب‌های خود را افزایش دهید. البته نکات گفته شده بیشتر برای کتاب‌های تخصصی و آموزشی قابل استفاده است.

من معتقدم که بدترین جا برای فروش کتاب، کتابفروشی است. در کتابفروشی‌ها کتاب شما کنار صدها یا هزاران کتاب دیگر قرار می‌گیرد و به چشم نمی‌آید. همچننی احتمال پیدا شدن آن توسط علاقه‌مندان واقعی بسیار کم است. بهترین راه افزایش فروش کتاب، بازاریابی مستقیم است. برای بازاریابی مستقیم از ایده اسلایس رایگان پیتزا استفاده کنید!

ایده اسلایس رایگان پیتزا!

یکی از مهم‌ترین اصول در بازاریابی کتاب آن است که اغلب یک نکته جالب در کتاب باعث می‌شود مخاطب آن را بخرد. کسانی که به صورت حضوری کتاب می‌خرند کتاب را ورق می‌زنند. اگر اتفاقا به یک نکته جالب و جذاب برسند که توجهشان را جلب کند، کتاب را تهیه می‌کنند.

فروش کتاب و کلا محصولات آموزشی را به فروش پیتزا تشبیه می‌کنم. یکی از راحت‌ترین راه‌های فروش پیتزا آن است که با دادن یک قطعه رایگان پیتزا، افراد را علاقه‌مند کنیم، اشتهای آن‌ها را بیشتر کنیم تا جایی که حاضر شوند یک پیتزای کامل از ما بخرند. شما هم به عنوان نویسنده کتاب باید اسلایس‌هایی از پیتزا تهیه کنید و آن را به صورت رایگان در اینترنت و به صورت آفلاین منتشر کنید.

افراد بسیار کمی این فرصت را خواهند داشت تا به کتابفروشی بروند و اتفاقا کتاب شما را ببیند، آن را ورق بزنند و اتفاقا به نکته جالب برخورد کنند و کتاب را بخرند! راه بسیار ساده‌تر آن است که خودتان کتاب‌های الکترونیکی کوچکی تهیه کنید و آن‌ها را در اینترنت به صورت رایگان منتشر کنید. همچنین می‌توانیم ویدیوها یا فایل‌های صوتی درست کنید و از آن‌ها برای بازاریابی کتاب استفاده کنید.

از ایده‌های زیر استفاده کنید:

۱.یک فصل کتاب را به کتاب الکترونیکی تبدیل کنید و در صفحه آخر آن فصل، اطلاعات کتاب کامل را اضافه کنید. بهتر است فصل اول کتاب را منتشر نکنید! فصل اول اغلب کتاب‌ها به نوعی مقدمه است و حاوی مطالب جذاب نیست، بنابراین به اندازه کافی اثرگذار نخواهد بود. بهترین فصل کتاب را منتشر کنید و به صورت رایگان در اختیار همه قرار بدهید. با توجه به تجربه شخصی‌ام، بهتر است جلد کتاب الکترونیکی جلد اصلی کتاب نباشد تا ابهام ایجاد نکند. یک جلد متفاوت طراحی کنید.

۲. گزینه دیگر آن است که خلاصه کتاب را به صورت الکترونیکی منتشر کنید و در اختیار همه قرار دهید. بسیاری از نویسندگان نگران هستند که با ارائه رایگان بخش‌هایی از کتاب یا خلاصه کتاب، فروش کتاب کاهش خواهد یافت. ولی تجربه نشان داده که معمولا عکس این موضوع اتفاق می‌افتد. یعنی افراد موقع خرید کتاب وقتی احساس می‌کنند با کتاب و مطالب آن آشنا هستند، راحت‌تر آن را می‌خرند. یادتان نرود در انتهای این خلاصه کتاب، روش تهیه کتاب کامل را توضیح دهید. روش تهیه کتاب می‌تواند مراجعه به سایت شما، یا ارسال عددی خاص به سامانه پیامکی‌تان باشد.

۳. روش خلاقانه‌تر تهیه مطالب مکمل برای خوانندگان کتاب است. فرض کنید کتابی درباره آشپزی نوشته‌اید. در این روش یک کتاب الکترونیکی تهیه می‌کنید که چند دستور غذای دیگر در آن موجود است و ابتدای کتاب الکترونیکی می‌نویسید که این کتاب برای خوانندگان کتاب آشپزی من تهیه شده است. پس از خواندن آن کتاب، چند نکته مکمل را در این کتاب الکترونیکی یاد بگیرید. اگر مطالب این ایبوک جذاب باشد، شما خودتان را به خوبی به عنوان نویسنده کتاب معرفی کرده‌اید. بخشی از علاقه‌مندان سراغ کتاب اصلی شما می‌روند.

۴. روش بعدی تهیه فیلم برای خریداران کتاب است! شما یک یا چند فیلم ۵ دقیقه‌ای تهیه می‌کنید و آن‌ها را در سایت‌های ویدیویی منتشر می‌کنید. در این فیلم هیچ تبلیغی از کتاب خود نمی‌کنید! بلکه روی صحبتتان با خوانندگان کتاب است. مثلا می‌گویید: «سلام. ژان بقوسیان هستم. نویسنده کتاب شکستن مرزهای فروش. تشکر می‌کنم که کتاب مرا تهیه کرده و خوانده‌اید. می‌خواهم برای شما خواننده گرامی کتاب، نکات مهم را دوره کنم.» چنین فیلم‌هایی هم رضایت خریداران کتاب را بیشتر می‌کند و هم افراد جدید را ترغیب می‌کند سراغ کتاب شما بروند و آن را تهیه کنند. حتی می‌توانید روی جلد کتاب لینک این فیلم را بنویسید تا کسانی که کتاب را نمی‌خرند هم بتوانند فیلم را دانلود کنند.

۵. اگر کتاب شما آموزشی است، می‌توانید یک پاورپوینت درست کنید که حاوی نکات مهم کتاب است و آن را در سایت‌های به اشتراگ گذاری پاورپوینت منتشر کنید.

۶. روش دیگر تهیه یک فایل صوتی است که مطالب مفید کوتاهی از کتاب را توضیح می‌دهد. فایل‌هایی که مستقیما توسط نویسنده کتاب ضبط می‌شود مورد توجه بسیار بیشتری قرار می‌گیرد و باعث می‌شود مخاطبان به آن گوش فرا دهند و درصورت مناسب بودن محتوا به کتاب شما علاقه‌مند شوند.

این اسلایس‌های پیتزا را کجا منتشر کنیم؟

ساده‌ترین کار آن است که در گوگل عبارت «دانلود کتاب» را جستجو کنید. وب‌سایت‌های زیادی را خواهید یافت که هزاران کتاب رایگان برای دانلود دارند. اغلب این سایت‌ها امکان آپلود کتاب را هم دارند.  کتاب‌های الکترونیکی خود را در این سایت‌ها آپلود کنید. البته معمولا چند روز طول می‌کشد تا توسط مدیر وب‌سایت تایید شود و در سایت نمایش داده شود. اگر می‌خواهید کتاب الکترونیکی شما تایید شود تا جای ممکن تبلیغ نکنید. فقط در صفحه آخر در چند خط روش تهیه کتاب کامل را توضیح دهید.

تعداد صفحات کتاب الکترونیکی نباید خیلی زیاد باشد. اولین کتابی که نوشتم «شکستن مرزهای فروش» نام داشت. ابتدا یک کتاب الکترونیکی ۳۰ صفحه‌ای تهیه و منتشر کردم و فروش کتاب را افزایش داد. بعد ۹۲ صفحه را کتاب را به صورت رایگان در سایت گذاشتم و فروش کمتر شد! شما نباید آنقدر قطعات پیتزا ارائه کنید تا مخاطب کاملا سیر شود. مطالب کوتاه و جذاب که خواندنش کمتر از ۱۰ دقیقه زمان بخواهد فروش را افزایش می‌دهد!

روش دیگر استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. حتما می‌دانید که مدتی است که می‌توان در اینستاگرام فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای منتشر کرد. از این فرصت استفاده کنید و در بخش‌های یک دقیقه‌ای، درباره کتاب خود نکاتی را منتشر کنید. جملاتی از کتاب را به عنوان پست در اینستاگرام و تلگرام منتشر کنید. با کمک تلگرام پیام‌های صوتی ضبط کنید و برای دیگران ارسال کنید. کانال تلگرام درست کنید و مطالبی آموزشی درباره کتابتان منتشر کنید.

همچنین از رسانه‌های اجتماعی تخصصی‌تر مثل لینکدین استفاده کنید و با جستجو افراد مرتبط را بیابید و مطالب مفید منتشر کنید.

نکته آخر اینکه به نظر من میزان فروش کتاب فقط به یک چیز بستگی دارد: انگیزه و تلاش نویسنده آن! هیچگاه به امید ناشر نباشید تا برایتان کاری انجام دهد. شما به تنهایی می‌توانید کاری کنید که کتاب شما پرفروش شود. هیچگاه خودتان را فریب ندهید که چون مطالب کتاب خوب است دیر یا زود تمام دنیا خواهند فهمید. خودتان پیشقدم شوید و به تمام دنیا نشان دهید چه نویسنده توانمندی هستید و کتابتان چقدر ارزشمند است!
نویسنده: ژان بقوسیان - مجله موفقیت 327

آموزش های مرتبط

نظرات (۲)

ممنون
۱۱ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۴۷ طاها میرویسی
چه جالب!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شکستن مرزهای فروش
کتاب افزایش عملکرد درمحل کار
شکستن مرزهای موفقیت
کتاب تبدیل رویا به ثروت
مدیر سبز

مقالات و محصولات آموزش بازاریابی نوین

پیشنهاد ویژه
نرم افزار کنترل و مدیریت خانواده و فرزندان در اینترنت
ابزار وبلاگ
کد و ابزار وبلاگ
افزایش فالوور واقعی اینستاگرام
آموزش ورود به بازار بورس
آخرین نظرات
  • ۳۰ آذر ۹۷، ۱۱:۲۵ - حسین
    سپاس
  • ۲۷ آبان ۹۷، ۲۱:۲۹ - سیّد محمّد جعاوله
    جالب بود.